خواندنی ها

تفاوت قهوه ساز و اسپرسو ساز چیست ؟

تفاوت قهوه ساز و اسپرسوساز

صبح از خواب بیدار میشی و عجله داری برای رفتن به سرکار ، دلت میخواد یه نوشیدنی بخوری که سرحال بشی و بتونی  پر انرژی روزتو آغاز کنی ، همزمان هم به فکر این هستی که یه دستگاهی تهیه کنی تا این کار رو برات انجام بده ، بین خرید قهوه ساز و اسپرسو ساز دو به شکی، پس بهتره ابن مقاله رو بخونی تا بتونی یه انتخاب بی نظیر داشته باشی. یکی از اشتباهات رایج بین عموم مردم این است که فکر میکنند قهوه ساز کار دستگاه اسپرسو ساز را انجام میدهد و  بالعکس ، در صورتی که این ۲ دستگاه تفاوت متعددی با هم دارند.

تفاوت اصلی قهوه ساز و اسپرسوساز در نحوه عملکرد این ۲ دستگاه است که در ادامه راجب آنها صحبت خواهیم کرد، همچنین شما میتوانید با مراجعه به سایت اسمگباز انواع مختلفی از قهوه ساز و اسپرسوساز را مشاهده کنید.

عملکرد دستگاه اسپرسوساز

اسپرسوساز آب در حال جوش را با فشار به سمت پودر قهوه میفرستد  تا با هم ترکیب شوند و غلظت بیشتری داشته باشد در نتیجه اسپرسو از کافئین بالاتری برخوردار است . نحوه ایجاد فشار لازم برای عبور آب در اسپرسوسازهای مختلف، متفاوت است . در برخی اسپرسوسازها  فشار لازم به صورت دستی و در برخی دیگر به کمک بخار یا پمپ ایجاد میشود . فشار مطلوب برای تهیه اسپرسو ۹ بار است اما در برخی مدلهای اسپرسوساز موجود در بازار این فشار استاندارد ۱۵ بار می باشد .

در صورتی که قهوه ساز از فشار کمتری برای  مخلوط کردن پودر قهوه و آب برخوردار است . بنابراین خروجی نهایی قهوه ساز و اسپرسوساز متفاوت است .

اسپرسوساز اتوماتیک اسمگ مدل BCC02 یکی از بهترین گزینه ها برای خرید یک اسپرسوساز اتوماتیک میباشد که لذت نوشیدن یک اسپرسوی بی نظیر در کوتاهترین زمان را به شما می بخشد 

اسپرسوساز اسمگ bcc02

عملکرد دستگاه قهوه ساز

در قهوه سازهای قطره ای ، قطرات آب روی پودر قهوه میریزد و قهوه دم کشیده بر اثر نیروی جاذبه ، چکه طور از فیلتر عبور کرده و درون لیوان  میریزد .

فشار تولید شده در قهوه سازهای قطره ای به نسبت اسپرسو ساز بسیار ناچیز است و چیزی حدود ۱ بار می باشد .

اسپرسوساز طبیعتا نوعی قهوه ساز است ، اما بهتر است به صورت دقیق تر تفاوت این دو را بررسی کنیم .

کار با قهوه سازهای برقی اصلا سخت و پیچیده نیست  اسپرسوسازهای تمام خودکار و سوپر خودکار هم تا حدودی همینطورند  اما اسپرسوساز های نیمه خودکار دقت و مهارت بیشتری لازم دارند . برای کار با اسپرسوسازها در ابتدا ممکن است کمی سخت و پیچیده  باشد و  باید با زیر و بم دستگاه آشنایی داشته باشید تا بتوانید یک اسپرسو با طعمی دلنشین تهیه کنید چون به گفته حرفه ای ها کوچکترین اشتباهی می تواند بر طعم اسپرسو تاثیر داشته باشد .قهوه سازهای قطره ای را کافی ست با آب و پودر قهوه پر کنید و دکمه شروع را بزنید و بعد از چند دقیقه یک قهوه با طعم دلنشین میل کنید .

تفاوت از لحاظ مخزن ها

از جمله تفاوت های بین قهوه ساز و اسپرسوساز گنجایش مخزن آب آنهاست . در دستگاه قهوه ساز این امکان وجود دارد که در هر بار استفاده حجم زیادی نوشیدنی را در اختیار افراد قرار دهد، در صورتی که این مقدار برای اسپرسو ساز ۱ یا نهایتا ۲ شات خواهد بود .

در بعضی اسپرسوسازها این امکان وجود دارد که شما میتوانید هم نوشیدنی گرم با این دستگاه تهیه کنید و هم نوشیدنی سرد . در مقابل دستگاه قهوه ساز عملکرد محدودتری دارد به طوری که میتوان به کمک آن نوشیدنی هایی مثل قهوه فرانسه تهیه کنید .

قهوه ساز اسمگ مدل DCF02 یک قهوه ساز چکه ای با عملکرد آسون و راحته که شما به کمک این دستگاه میتونید به راحتی یک قهوه فرانسه خوش طعم تهیه کنید و بنوشید .

قهوه ساز اسمگ مدل DCF02

تفاوت از لحاظ مدت زمان دم کشیدن

دستگاه های اسپرسو ساز  مدت زمان کوتاه تری را صرف تهیه اسپرسو میکنند. برای تهیه اسپرسو لازم است از قهوه ریز تری استفاده کنیم در صورتی که برای قهوه سازهای قطره ای نیازی به استفاده قهوه ریز در حد اسپرسو نیست. هرچقدر پودر قهوه ریزتر باشد مدت زمان کمتری برای دم کشیدن لازم دارد . تهیه قهوه با دستگاه قهوه سازقطره ای حدود ۵ الی ۱۰ دقیقه طول میکشد اما عصاره گیری از طریق اسپرسو سازهای خودکار حدود ۲۵ الی ۳۰ ثانیه زمان میبرد .

 

تفاوت از لحاظ قیمت

قهوه سازهای قطره ای از لحاظ اقتصادی بسیار به صرفه می باشد و به همین دلیل پرطرفدار و پر فروش هستند . اما اسپرسوسازی که هم برند باشد و هم از کیفیت و کارایی بالاتری برخوردار باشد ، چند میلیون تومان آب میخورد . علاوه بر آن باید در کنار اسپرسوساز به فکر خرید یک دستگاه آسیاب قهوه با کیفیت هم باشید.

 

در آخر

باتوجه به مواردی که گفتیم انتخاب نهایی با شماست که دوست دارید در زمان کوتاه و فوری یک اسپرسوی تک شات بنوشید و سریعا به کاراتون برسید یا دلتون میخواد در کمال آرامش قهوه دلخواهتون رو دم کنید و با عزیزانتون گپ بزنید و قهوه بنوشید. 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *